Hold styr på dine kalorier

Dette indlæg blev udgivet af torsdag 24. oktober 2013

Jeg har en svoger, der har tabt rigtig mange kilo ved at kigge grundigt efter, hvor mange kalorier han indtager på en dag. Jeg ved, han har prøvet forskellige slankekure og også nogle, der gav et godt resultat, men for ham virker det åbenbart bedre, hvis han “bare” holder styr på, hvor mange kalorier han får hver dag.

Jeg synes, det er ret flot gjort, at han har tabt sig og jeg ved, at selvom han ikke som sådan har været på kur, så har han fulgt principperne indenfor slowcarb kure, hvor man spiser sundt og kroppen derfor taber sig på en sund måde. Den lidt uheldige side af hans “tællen kalorier” er, at han ind imellem sidder med sin egen madpakke til vores familiemiddage. Det kan virke lidt asocialt, men jeg kan sagtens forstå, at det er vejen frem, hvis han skal overholde sit vægttab.

Alt det har fået mig til at kigge på mit eget madforbrug og fået mig til at tænke på, at jeg hellere må gøre en indsats for at holde bedre styr på de kalorier, jeg indtager, for hvor mange kalorier er det nu, man må indtage? Det afhænger selvfølgelig af rigtig mange ting. Bl.a spiller det selvfølgelig ind om man dyrker motion og det spiller ind, hvad det er for nogle kalorier, man indtager. Med det mener jeg, at hvis man nu f.eks følger en slowcarb kur, så kan man faktisk spise ret mange kalorier i form af f.eks bønner eller linser, men da forbrændingen også bliver sat meget højt op af præcis de madvarer, så forbrænder kroppen faktisk kalorierne (og flere til), så de ikke tæller med i regnestykket.

Drikker man derimod en sodavand med sukker i, har man lynhurtigt indtaget en stor procentdel af de kalorier, man må få på en hel dag.