Chiafrø – et populært superfood

Dette indlæg blev udgivet af mandag 1. maj 2017

”Superfoods” – æg, soya, mandler, laks, diverse grøntsager og bær. På listen over de såkaldte superfoods – madvarer, der i særdeleshed er sunde for os, er chiafrø også at finde. De er en af de nyere tilføjelser, men det gør dem bestemt ikke mindre populære end de andre – tværtimod. Chiafrø har nemlig taget landet med storm, og de er næsten til at få fingrene i alle steder.

Ikke blot fysisk, men også visuelt, for der er snart ikke det magasin eller den blogger, der ikke har talt positivt om de små frø.

chiafrø

Lettilgængelige og fulde af muligheder

Det tager ikke mange klik på tastaturet at finde hverken tilbud på frøene eller opskrifter, hvor chiafrø er en vigtig del af indholdslisten. Her kan du læse dig frem til, hvordan chiafrø kan bruges som topping i sig selv, i brød, pandekager, grød eller som gele.

De er på menuen på flere grød-, juice-, og smoothiebarer. Det eneste man selv skal, er næsten at tage stilling til, hvordan man helst vil indtage dem.

De er i sandhed kroppens superfood, og det er ikke svært at forstå, hvis man ved lidt om, hvad de indeholder. Med mængden af væske, de kan suge, er de oplagt til bagværk, og de mange næringsstoffer, fibre og omega-3 fedtsyrer, kan de efterhånden erstatte – eller i hvert tilfælde supplere meget af hverdagens vanlige kost.

Som bagværk er de også gode til glutenfrit brød, så man må i sandhed konkludere, at der er noget for enhver, som kunne have interesse i at hoppe med på dillen.

Chiafrø – superfood eller superdille?

Vi har før set madvaner og madvarer være en dille og blive glemt netop som de har toppet. Det er altid en mulighed, men med chiafrøene, et superfood i særklasse, kunne en bøn i sandhed være, at de bliver en integreret og velkendt del af vores daglige kost. For man må i sige, at de har vist sig fra deres bedste side. Med første tilsynekomst i Europa i 2009, har de talt til mange menneskers fornuft, og står for sand kost – et sandt superfood.