Er serviceniveauet godt nok?

Dette indlæg blev udgivet af tirsdag 20. august 2019

For et år siden fik jeg en uddannelse i hospitality management. Det foregik i Schweiz, og det var hårdt. Men i dag, så er jeg en af landets bedste receptionister. Det er en kunst at være receptionist. Og er man dygtig til det, så er man efterspurgt. Især i hotelbranchen, men også hos konferencecentre og i store organisationer. Lige nu arbejder jeg i landets største koncern. Vi har hovedkontor inde på Langelinje, og jeg har været ansat hos dem i 3 måneder. De fandt mig via deres private netværk. Ringede mig op og tilbød mig en rigtig god stilling med gode forhold og en god løn.

Service er mange ting

Receptionsservice er ikke kun at stå ved en skranke i indkomsthallen og se sød ud. Det er der mange, der godt kan trænge til at lære. Receptionsservice er også at vide, hvornår gæsten eller forretningspartneren ankommer sørge for, at de hurtigt føler sig hjemme have hans eller hendes flybillet klar, når de tager afsted igen, kunne booke et hotelværelse i en fart, hvis de bliver nødt til at udskyde deres afrejse. Telefonpasning er selvfølgelig en integreret del af arbejdet. Men der er også bogholderi og bekræftelse af møder eller bookninger.
Samtidigt med arbejdet er der også formen at tænke på.

Hvad signalerer du?

Man skal være klar over, hvad det er, man repræsenterer. Man er jo det første møde, en gæst har med virksomheden eller hotellet og byen. Derfor er det vigtigt, at man også har en forståelse for, hvordan man fremstår. Sorte negle under neglelakken går bare ikke.
Men her i koncernen er jeg ret fri. Vi har en dresscode, men er forholdsvist fritstillet mht. tøjet, vi har på. Det må gerne være mønstret og som kvinder, må vi gerne have bukser på. Det er ikke obligatorisk, at vi skal gå med høje hæle eller nederdel. Vi skal bare være præsentable.