Kan du matematik

Dette indlæg blev udgivet af mandag 28. september 2015

Min kone var ikke specielt begejstret, da vores ældste søn, Johan, en dag fortalte, at der måske var en mulighed for, at han kunne vinde et stipendium til et år på en amerikansk high school i Boston. I givet fald skulle han så undlade at gå i 10. klasse herhjemme og i stedet bruge det år på et ophold i Boston, hvor stipendiet også ville omfatte gratis ophold hos en amerikansk familie, mens vi selv skulle betale for rejsen frem og tilbage.

Jeg synes, du er for ung til at være væk hjemmefra i et helt år, sagde min kone straks, mens jeg selv helt sikkert har den opfattelse, at sådan et ophold være noget, der kan modne knægten meget mere end noget som helst andet.

Nå, sagde Johan lidt resignerende, jeg kan nok ikke få det stipendium, for mine karakterer i matematik er vist ikke gode nok. Jeg kunne mærke på ham, at han virkelig gerne ville have den chance, så jeg snakkede med ham om, at vi måske kunne finde noget matematik hjælp til ham, så han kunne blive bedre i det fag.

Og jeg fik også senere den aften overbevist min kone om, at det kan være til stor gavn for Johan, hvis han kan komme på sådan et ophold, og vi har al mulig grund til at tro, at den organisation, der formidler den slags stipendier, har styr på tingene, for Johans klasselærer har flere gange talt rosende om netop den organisation.

Så jeg gik i gang med at lede efter en form for hjælp til matematik til en dreng på Johans alder. Det er nu ikke sådan, at han er helt håbløs i det fag, men den amerikanske high school stiller åbenbart krav om specielt gode karakterer i matematik, og så er der jo ikke andet at gøre, end at forsøge at leve op til kravet.

Det endte med, at Johans matematiklærer kunne anvise os en studerende, som læser til cand. mag. i matematik på universitetet og som hellere end gerne ville tjene lidt ekstra ved at give Johan noget specialundervisning.

Nu er Johan i fuld gang med at forbedre sig i matematik, og han besøger sin privatlærer to gange en time pr. uge, hvor de sammen gennemgår de opgaver i matematik, som Johan støder på i sin 9. klasse i skolen. Den studerende supplerer også med nogle realistiske opgaver fra en reel matematikeksamen på Johans klassetrin, og selv siger Johan, at han ellerede er blevet meget stærkere i det fag.

Nu varer det ikke så længe, før Johan og hans klassekammerater skal til afgangsprøve fra 9. klasse, og Johans privatlærer har fastlagt et program, der skal fungere som en decideret forberedelse til matematik eksamen i det håb, at Johan så kan score noget i retning af en topkarakter, når det gælder. For det er først efter afgangsprøverne, at den nævnte organisation udvælger, hvem der skal være den heldige, der får stipendiet til den amerikanske high school.

Jeg tror nu nok, at Johan skal klare kravene og få stipendiet.