Min elskede frisør

Dette indlæg blev udgivet af onsdag 9. juli 2014

Det var en rigtig grim streg i regningen for mig, da jeg sidste år pådrog mig en diskusprolaps i den nederste del af ryggen. Ganske vist kom jeg ganske hurtigt gennem en vellykket operation, men lægerne fortalte mig, at mit arbejde som damefrisør er den rene gift for sådan en lidt svag ryg som min, for det er en megen voldsom belastning for ryggen at stå op så mange timer hver dag, så rådet til mig var at finde et andet arbejde.

Og det var den grimme streg i regningen, for jeg har altid i mine godt 12 år som frisør været meget glad for mit arbejde, og jeg har især været glad for mit job hos den frisør i København, hvor jeg har været ansat de seneste syv år. De arbejder i øvrigt også med lashextensions – se her: http://hairlab.dk/lash-extensions-priser-koebenhavn/

2014-07-08_10-23-41

Men heldet har nu alligevel smilet til mig, for kort efter operationen fandt jeg et nyt arbejde, der i det mindste ”smager lidt af fugl”, for jeg fik et job som sælger i et større firma, der forhandler produkter til netop frisører.

Og det arbejde er jeg nu meget tilfreds med, for selv om jeg kører en del i bil i løbet af en arbejdsdag, kan min ryg sagtens klare det, for jeg står ikke op ret længe ad gangen. Og jeg nyder at komme på besøg i en masse forskellige saloner, hvor jeg af gode grunde føler mig hjemme.

Det varesortiment, jeg forhandler, dækker både produkter til mænd og kvinder, men der er selvsagt langt flere varenumre til kvinder end til mænd. Det er trods alt begrænset, hvad der skal bruges i forbindelse med en simpel gang herreklip, som langt de fleste mænd jo nøjes med, når de en gang imellem besøger deres frisør.

Jeg har også produkter i forskellige prisklasser i mit sortiment, for det er nødvendigt for at tilfredsstille de vidt forskellige saloners ønsker. Hvis der er tale om en meget billig frisør, kan man naturligvis ikke forvente, at den salon skal bruge de dyrere produkter, for så kan de selvfølgelig ikke holde de lave priser overfor deres kunder.

Noget af det, jeg selv synes er det mest udfordrende ved mit job som sælger, er de tilfælde, hvor jeg har fået et nyt produkt i sortimentet, som jeg så skal forsøge at afsætte til mine kunder. Det er ikke altid lige let at overbevise dem om et nyt produkts bedre egenskaber, men heldigvis har jeg normalt mulighed for at forære en vareprøve væk, så salonen kan afprøve et produkt uden risiko.

Sådan var det for eksempel også, da jeg for et par uger siden besøgte en frisør på Frederiksberg – nemlig Hairlab, hvor mit ærinde var at overbevise frisøren om de gode egenskaber ved en ny shampoo, jeg har fået i sortimentet.

Tilfældigvis var indehaveren lige ved at skulle i gang med hårvask og en almindelig omgang dameklip på en kunde, da jeg kom ind i salonen, så jeg overtalte ham til at prøve min nye shampoo, som det bagefter viste sig, at både han og kunden var meget begejstrede for.