Sidste gang jeg havde bilen til service, gjorde mekanikeren mig opmærksom på, at det ville være fornuftigt, hvis jeg fik lavet en undervognsbehandling på den. Det har jeg aldrig prøvet før. Jeg købte min bil for 5 år siden. En lille damebil, som jeg kun bruger til korte ture. Jeg takkede ham for hans råd og glemte naturligvis alt om det. Når noget ikke interesserer mig, så glemmer jeg det. Det kaldes for selektiv hukommelse, ved du nok! Nu har jeg så opdaget, at der faktisk er hul i min bil. I bunden. Nede ved det venstre hjul. Det er faktisk ikke ret rart at køre rundt i en hullet bil. Jeg ringede naturligvis til den forhandler, som jeg havde købt bilen hos. Han havde jo lovet mig 7 års garanti mod skader. Og det kan vel kaldes en skade, som jeg ikke selv er skyld i, at der bare går hul i den ikke?
Jeg forklarede forhandleren mit problem og forlangte, at de reparerede den. Det kan da ikke være første gang, de får en rapport om sådan et problem, tænkte jeg.
Rustbeskyttelse
Men forhandleren afviste mit krav. Han forklarede mig – med stor tålmodighed – at hullet sikkert er en følge af rust, fordi jeg ikke har fået lavet rustbeskyttelse på bilen i den tid, jeg har haft den. Jeg mente ikke, at der stod noget i købekontrakten om, at jeg skulle sørge for, at den blev rustbeskyttet. Han forklarede mig, dog helt nøjagtig, hvor det står i kontrakten. Du ved i de sektioner, der er skrevet med meget små bogstaver. Så jeg måtte opgive at få omkostningerne til reparation af skaden dækket via garantien eller forsikringen. Øv.
Jeg kørte derfor hen til mekanikeren, der sørger for min bils servicetjek. Det gjorde jeg jo i den tro, at det ville være noget, han kunne ordne på få timer. Men nej. Han forklarede mig, at der først skal laves en grundig undervognsbehandling, førend han ville sætte en plade på. Lige som et stykke plaster. Han anbefalede, at behandlingen skete med Tectyl.
Tectyl er bedst
Skuffet, og temmelig irriteret kørte jeg hjem igen. Hvad gør jeg? Hvor finder jeg Tectyl i Odense? Og hvad er det? Er det et middel, jeg selv kan smøre på? Jeg er jo ikke bange for at få skidt under neglene. Efter noget tid på internettet, hvor jeg læste om rustbeskyttelse og Tectyl, forstod jeg, at det ikke bare sådan er lige at smøre en beskyttende creme på bilen at lave rustbeskyttelse. Det er en større operation, hvor dele af bilen bliver pillet af, så teknikkerne kan komme til de rigtige steder.
Det virker
Og det er vist ikke helt ufarlige midler, de bruger, når de laver undervognsbehandlinger. Jeg så i hvert fald nogle billeder med mennesker, der bar masker, mens de sprayede med midler. Så min idé om, at Tectyl er det samme, som en beskyttende creme blev ligesom gjort til skamme. Timerne, jeg brugte på internettet, var dog ikke spildt. Jeg har nemlig fundet et servicested, der kan behandle min bil med Tectyl – i Odense.