Menu Luk

Stress og nonverbal kommunikation

Det er kendt, at god kommunikation er grundstenen i ethvert forhold – uanset om det er privat eller forretningsmæssigt. Men tænker du på, at det er vores nonverbale kommunikation, der tit vejer højest? Vores ansigtsudtryk, bevægelser, øjenkontakt, holdning og stemmeføring. At forstå og bruge nonverbal kommunikation er et stærkt værktøj, der kan hjælpe dig til at samarbejde og kommunikere med andre, udtrykke hvad du virkelig mener og bygge bedre forhold i livet.

 

Et par eksempler på nonverbal kommunikation:

 

Ansigtet er meget udtryksfuldt og udtrykker mange følelser uden at sige et ord. Tænk blot på glæde, sorg, ked af det, overraskelse, frygt og væmmelse.

 

Tænk også på, hvor meget du opfatter om en person baseret på, hvordan de sidder, bevæger sig, går og så videre.

 

Vores hænder bruges også i kommunikation. Vi vinker, peger, bruger vores hænder, når vi forklarer eller diskuterer uden at tænke over det.

 

Måden du ser på en anden person kan også kommunikere mange ting – interesse, affektion, fjendskab eller tiltrækning for bare at nævne nogle få. Øjenkontakt er også vigtigt for at vise interesse i en samtale.

 

Stemmen og stemmelaget viser også vores følelser. Vi læser hinanden på vores stemmeføring. Stemmen kan vise for eksempel vrede, sarkasme, affektion og selvtillid.

 

At lære at kontrollere stress i situationen er det vigtigste, du kan gøre for at forbedre din nonverbale kommunikation. Stress kompromitterer din evne til at kommunikere. Når du er stresset, er sandsynligheden for, at du læser andre mennesker forkert også større. Desuden smitter stress. Hvis du er ophidset, kan det tit smitte dem, du kommunikerer med. Tag et øjeblik til at falde ned, før du er tilbage i samtalen.

 

Stress kan i det hele taget være lammende for dit liv. Hvis du føler, at du er så stresset, at du ikke selv kan finde en vej ud af det, kan det være gavnligt at få noget psykologhjælp til at få nogle værktøjer til at komme videre.